Vervoer

Dongebrug Spoorbrug Baardwijk Station Drunen-Heusden Station Waalwijk Venkantbrug Wachtpost Besoyen Wachtpost Raamsdonk

Dongebrug

Bergsebrug 1, Geertruidenberg

Thema:


Scholen:

Vuurvlinder

Elisabethstraat 1, 4931BD Geertruidenberg

Biekorf

Elisabethstraat 5, 4931BD Geertruidenberg


Dongebrug

De bouw van de spoorbrug over de Donge duurde van oktober 1885 tot november 1886. De brug bestond uit twee brugdelen met één spoor (enkelspoor) en een draaibrug met twee sporen (dubbelspoor). De spoorlijn was een enkelspoor, maar men wilde dit uit gaan breiden naar een dubbelspoor. Daarom werden alle bruggen alvast in dubbelspoor gebouwd. Uiteindelijk is de spoorlijn altijd een enkelspoor gebleven.



In 1944, tijdens de Tweede Wereldoorlog, bliezen de terugtrekkende Duitse troepen de brug op. In 1946 was de brug voldoende hersteld om goederentreinen te laten rijden. Twee jaar later reden ook weer de vier dagelijkse passagierstreinen.

Halvezolenlijn
De Langstraatspoorlijn was een spoorlijn van Lage Zwaluwe naar ’s-Hertogenbosch. De totale lengte van de spoorlijn was 46,3 kilometer. De bijnaam Halvezolenlijn komt vanuit de schoenenindustrie. Er werden schoenen en materialen om schoenen te maken over de spoorlijn vervoerd. Een andere uitleg van de naam is dat er maar een enkele spoorlijn aangelegd is terwijl er een dubbele spoorlijn was gepland. Tijdens de aanleg was er wel rekening gehouden met een dubbele spoorlijn. Dat is nog te zien aan de pijlers van de bruggen. De spoorlijn is in fases geopend tussen 1886 en 1890. Tegenwoordig is alleen nog een deel vanuit Lage Zwaluwe naar Oosterhout als goederenspoorlijn in gebruik. Een groot deel van de Halvezolenspoorlijn is rond 2007 omgebouwd tot wandel- en fietspad en heeft een lengte van ongeveer 20 km.
Deze spoorlijn had in de gemeente Geertruidenberg onder andere een station in Geertruidenberg en een wachthuisje in Raamsdonk.



Bron: Koen Frijns