Vervoer

Dongebrug Footprint Spoorbrug Baardwijk Station Drunen-Heusden Station Waalwijk Venkantbrug Wachtpost Besoyen Wachtpost Raamsdonk

Spoorbrug Baardwijk

Spoordijk 1, Waalwijk

Thema:


Scholen:

Meerdijk

Frans Halslaan 7, 5143 GJ Waalwijk

Baardwijk

Balade 7, 5142 WX Waalwijk

Pieter Wijten

Kastanjestraat 2, 5143 CZ Waalwijk

Zilverlicht

Rembrandtpark 67, 5143 GH Waalwijk

Hoef

Burg. Teijssenlaan 33, 5142 PG Waalwijk

Hugo

Kastanjestraat 2, 5143 CZ Waalwijk


Spoorbrug Baardwijk

In 1885 werd de spoorbrug over de Baardwijkse overlaat aangelegd. Aanvankelijk was dit de langste brug van de spoorlijn: ruim 880 meter! Toen in de jaren 80 van de vorige eeuw de spoorlijn werd ontmanteld en de bruggen gesloopt zouden worden, ontstond er protest onder de bevolking.



Twee 15-jarige jongens, Hubert Brokken en Peter Claassen, willen voorkomen dat de spoorbrug over het Drongelense kanaal wordt gesloopt. Zij vinden dat dit cultureel erfgoed bewaard moet blijven en gaan aan de slag als privé-restaurateurs. De 11-jarige Chantal van Esch is het met hen eens en ook zij komt in verweer tegen de sloopplannen. Zij bestookt politici en media, daarbij gesteund door een schoolklas en de stichting Redt de Waalwijkse Spoorbrug. Inmiddels is ook in andere kernen een protest op gang gekomen tegen de sloop, niet alleen van de Waalwijkse brug, maar ook van de Moerputtenbrug bij Den Bosch. Vijf actievoerende stichtingen verenigen zich in 1987 tot de Stichting Federatie Behoudt de Langstraatspoorbruggen. Met vereende krachten slagen zij er in dat de bruggen van de sloophamer worden gered. Op 9 mei 1992 is de feestelijke opening van de gerestaureerde brug tussen Waalwijk en Drunen, die nu onderdeel vormt van het Halve Zolen-fietspad. In 2013 ontving de Federatie voor haar werk de Europa Nostra Award, een belangrijke Europese prijs voor behoud van cultureel erfgoed. In het Halvezolenpark in Waalwijk is een plaquette te vinden. Op dit moment is er nog één laatste project dat de Federatie bezighoudt: de restauratie van de draaibrug over de Donge in Geertruidenberg.

Halvezolenlijn
De Langstraatspoorlijn was een spoorlijn van Lage Zwaluwe naar ’s-Hertogenbosch. De totale lengte van de spoorlijn was 46,3 kilometer. De bijnaam Halvezolenlijn komt vanuit de schoenenindustrie. Er werden schoenen en materialen om schoenen te maken over de spoorlijn vervoerd. Een andere uitleg van de naam is dat er maar een enkele spoorlijn aangelegd is terwijl er een dubbele spoorlijn was gepland. Tijdens de aanleg was er wel rekening gehouden met een dubbele spoorlijn. Dat is nog te zien aan de pijlers van de bruggen. De spoorlijn is in fases geopend tussen 1886 en 1890. Tegenwoordig is alleen nog een deel vanuit Lage Zwaluwe naar Oosterhout als goederenspoorlijn in gebruik. Een groot deel van de Halvezolenspoorlijn is rond 2007 omgebouwd tot wandel- en fietspad en heeft een lengte van ongeveer 20 km.
Deze spoorlijn had in gemeente Waalwijk onder andere een station in Waspik, Sprang-Capelle en Waalwijk en meerdere wachthuisjes.